BLOG

Nieuws, Werk

Programmeren integreren in het basisonderwijs: do or don’t?

15 december 2015

Programmeren wordt het schrijven en rekenen van de toekomst. Een computer valt niet meer weg te denken uit de maatschappij. Maar moet ieder kind op de basisschool al leren programmeren? Of is het voldoende als ze om kunnen gaan met de pc? Er gaan steeds meer stemmen op om programmeren te integreren in het basisonderwijs.

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs moet binnenkort zijn oordelen vellen over deze kwestie. Hij moet nog geadviseerd worden door onder andere het Platform Onderwijs 2032. In Nederland is op dit moment nog weinig aandacht voor programmeren in het basisonderwijs. Hoe anders is dit in het buitenland waar in veel landen programmeren al tot de basisvaardigheden van de leerlingen behoort. Er is een krapte betreffende het aantal goede ICT professionals op de Nederlandse markt. Daardoor halen wij nu al vaak mensen uit buitenland. Bijvoorbeeld uit India of Estland, waar programmeren al langer is geïntegreerd in het onderwijs. India is hier al ruim 20 jaar mee bezig en kinderen zetten hun eerste stappen in de programmeer wereld al vanaf hun vijfde jaar. Zij leren met spelelementen programmeren en gaan steeds een niveau verder. In Nederland daarentegen staat het programmeren als vak in het (lager) onderwijs nog in de kinderschoenen.

Reportage

Nieuwsuur heeft een reportage hierover gemaakt waarbij ook Neelie Kroes als oud-eurocommissaris aan het woord komt. Ze is nu start-up ambassadeur en geeft haar zorgen aan omtrent de digitalisering van de samenleving en het onderwijs dat daarin niet genoeg mee-evalueert. In veel beroepen is nu, maar zeker in de toekomst, veel meer kennis van computers en computertechnologie vereist. Om succesvol te zijn in het vinden van een baan is het dus ook steeds belangrijker om voldoende computervaardigheden te bezitten. Daardoor is zij bang dat er een kloof gaat ontstaan tussen de kinderen die die wel bezitten en de kinderen zonder die vaardigheden.

still-nieuwsuur

 

Kritiek

Niet alleen de kinderen zullen profiteren van het integreren van programmeren binnen het onderwijs. Ook het bedrijfsleven zal hiervan de vruchten plukken, gezien de tekorten waarmee de ICT sector momenteel al kampt. Toch zijn er ook kritische noten. Jos Fransen bijvoorbeeld van Hogeschool InHolland vraagt zich af of wij allen moeten leren programmeren en of het ook wel echt zoveel oplevert als wordt beweerd. “We rijden allemaal in een auto, maar dat wil niet zeggen dat we allemaal in staat moeten zijn om de auto zelf te repareren.” Fransen vindt ook dat er al snel wordt gedacht dat technologie integreren in het onderwijs vanzelfsprekend een bijdrage levert aan het onderwijs. “Dat is een aanname die in veel gevallen niet blijkt te kloppen. Je moet het echt goed inbouwen in het curriculum en weten wat je er mee wil.

Onze visie

Wij bij Senet geloven zeker in het vroegtijdig integreren van programmeren in het onderwijs. Jonge kinderen staan open om nieuwe dingen te leren. Als je de leerlingen in ieder geval kennis laat maken met de mogelijkheden van programmeren en zij met eigen ogen zien wat voor leuke toepassingen er zijn, zullen ze ons inziens later in ieder geval meer openstaan voor een ICT vervolgopleiding dan als ze geen kennis hadden gemaakt met het vakgebied. Onder de noemer ‘practice what you preach’, investeren wij dan ook in jong talent door middel van stage en begeleiding voor starters. Desondanks blijft het moeilijk genoeg gemotiveerde enthousiaste software engineers te vinden. Wij hopen dan ook dat staatssecretaris Dekker de integratie doorzet. Ook al is het voor de lange termijn; programmeren in het basisonderwijs; een goed idee.