BLOG

Applicatieontwikkeling

Hoe met eenvoudige maatwerk software de distributieketen verbetert

16 april 2021

Met deze blog richten wij ons op organisaties waar sprake is van een distributieketen, zoals bijvoorbeeld:

  • leverancier/fabrikant/importeur
  • tussenkanaal/dealer/detailhandel
  • afnemer/consument
Distributieketen

Distributieketen


Het is heel interessant te onderzoeken wat maatwerk software kan bieden om de betrokken partijen in deze keten meer voordelen te bieden. Denk hierbij aan optimalisaties, kostprijsverlaging, kwaliteitsverhoging, verbeteren servicegraad, meer omzet of meer marge, transparantie van informatie, meer dienstverlening, benutten online mogelijkheden en vergroten van het concurrentievoordeel ten opzichte van andere aanbieders. Er is natuurlijk in deze distributieketen al veel geautomatiseerd wat vaak resulteert in diverse systemen die wel of niet geïntegreerd samenwerken. Toch zullen er altijd wensen blijven die nog niet zijn vervuld. Ergernissen over procedures die omslachtig zijn en tot ontevreden klanten leiden of tot hogere kosten. Soms blijken bedrijfskritische processen afhankelijk te zijn van Excel spreadsheets of gewoon ouderwets handwerk. Bij deze processen kan softwarebedrijf Senet met creatieve maatwerkoplossingen helpen.

Een voorbeeld hiervan is fietsenfabrikant RIH die de bestaande software ten behoeve van orderinvoer en voorraadbeheer ondersteunde met Microsoft Excel. Door dat te vervangen door nieuwe maatwerk software is RIH nu in staat om altijd inzicht te hebben waar een artikel is en wordt de voorraad direct geactualiseerd. Bijkomend voordeel is dat voor de consument de garantie-afhandeling volledig automatisch verloopt en ook de volledige historie van de fiets bekend is.

Er zijn meer voorbeelden van relatief eenvoudige applicaties die bedrijfsprocessen significant verbeteren. Vaak levert het koppelen van bestaande systemen dit soort voordelen op. Door bijvoorbeeld gegevens uit een klantenbestand  automatisch te verwerken in een nieuw programma dat daar andere relevante informatie aan toevoegt. Uiteraard AVG proof. Daarnaast kan het integreren van systemen met elkaar voordelig zijn. Bijvoorbeeld door de integratie van het planningspakket met de ERP omgeving. Of door het plannen van menscapaciteit te integreren met het plannen van voorraden. De mogelijkheden zijn legio.

Waar het op neer komt is dat juist in een distributieketen vele communicatie- en procesbewegingen plaatsvinden die alle partijen raken, maar waarbij de verschillende betrokkenen wel net andere behoeften en/of belangen hebben. Juist door deze puzzel beter te leggen, kunnen nieuwe mogelijkheden worden geboden die leiden tot concurrentievoordelen voor de fabrikant en gebruiksvoordelen voor de afnemer.

Meer informatie?

Wilt u ook meer inzicht in uw situatie en in de mogelijkheden omtrent automatisering van uw bedrijfsprocessen? Neem contact met ons op en maak een vrijblijvende afspraak voor een intake en Senet scan.

Interesse in een gesprek?

neem contact op met Folkert van de Wiel

Laat uw gegevens achter

We nemen contact met u op!

Zie onze privacyverklaring.

Contact met Senet

Senet Eindhoven
Gestelsestraat 258
5654 AM Eindhoven
Bekijk op kaart

+31(0)40-2930395

KvK nummer: 17115078
Btw nummer: NL807989083B01