BLOG

Applicatieontwikkeling

Financieel dienstverleners portaal voor optimaliseren HR

10 mei 2021

In onze blog “Hoe met eenvoudige maatwerk software de distributieketen verbetert” beschrijven we welke voordelen maatwerk software kan hebben in een distributieketen. Dit heeft voordelen, zoals kostenverlaging, kwaliteitsverhoging, verbeteren van de servicegraad, transparantie van informatie en het vergroten van je concurrentievoordeel. In de distributieketen zien we vaak drie belanghebbenden; Fabrikant, Distributeur en Afnemer. Een vergelijkbare driehoek zien we bij financiële dienstverleners. De werkgever die HR informatie aanlevert, de financieel dienstverlener die dit controleert en verwerkt en de werknemer die de informatie gebruikt.

In de financiële dienstverlening wordt (privacy) gevoelige informatie verwerkt waaraan vanzelfsprekend strenge beveiligingseisen worden gesteld. Bij het uitwisselen van informatie tussen de belanghebbenden is het belangrijk om een methode te ontwikkelen die aan de strengste veiligheidseisen voldoet, AVG compliant is én gemakkelijk te gebruiken is. Hieronder volgen een aantal voorbeelden.  

Loonstrook

De loonstrook wordt nog regelmatig per post verstuurd of als hardcopy overhandigd. Dit is een goed voorbeeld van een proces dat je eenvoudig in een portaal kunt faciliteren. Je kunt het portaal ook gebruiken om processtappen automatisch uit te voeren. De werkgever levert de informatie aan, de financieel dienstverlener verwerkt en controleert de informatie en de werknemer krijgt vervolgens automatisch een e-mail dat de loonstrook gedownload kan worden. 

Verlofaanvraag

In het portaal kan je ook een voorziening opnemen voor een verlofaanvraag. Hier kan je ook een workflow creëren zodat het proces vloeiend loopt. De leidinggevende krijgt een melding dat de aanvraag is gedaan en kan deze direct beantwoorden. De werknemer ziet in het portaal of de aanvraag is goedgekeurd en hoeveel uren hij of zij nog heeft. 

Administratie

Ook voor de administratie van onder andere opleidingen, documenten en contracten kan je het portaal gebruiken. Het heeft verschillende voordelen om informatie zoveel mogelijk in één portaal te bewaren. Het is onder andere gemakkelijk vindbaar, iedereen weet waar het staat en het rechtenbeheer is eenvoudiger. 

Asset management

Asset management is niet altijd de verantwoordelijkheid van de HR afdeling. Met asset management wordt namelijk bijgehouden wie onder andere welke laptop, telefoon of gereedschap gebruikt. Het heeft echter voordelen om zoveel mogelijk (gerelateerde) processen in één portaal onder te brengen. Dan is alles eenvoudig toegankelijk en de informatie wordt snel gevonden. 

Rapportages

De informatie die je in het portaal verwerkt, kan je gebruiken in rapportages. Denk hierbij aan rapportages over het verzuimpercentage, de uitgifte van middelen en personeelsverloop. Deze informatie kan inzicht geven om het HR beleid vorm te geven. 

Mogelijkheden zijn eindeloos

Er zijn vanzelfsprekend veel meer voorbeelden te bedenken waarbij informatie tussen afdelingen, personen en bedrijven wordt gedeeld. Dergelijke processen zijn vaak goed te automatiseren met relatief eenvoudige maatwerk software. Soms is informatie reeds, gedeeltelijk, aanwezig in bestaande systemen. Dan kan de integratie van die systemen een belangrijke bijdrage leveren om het proces te optimaliseren. 

Meer informatie?

Wilt u ook meer inzicht in uw situatie en in de mogelijkheden omtrent automatisering van uw bedrijfsprocessen? Neem contact met ons op en maak een vrijblijvende afspraak voor een intake en Senet scan.

 

Interesse in een gesprek?

neem contact op met Folkert van de Wiel

Laat uw gegevens achter

We nemen contact met u op!



Zie onze privacyverklaring.