BLOG

Nieuws

Wereldrecord programmeren door kinderen verbroken

19 oktober 2016

Wereldrecord programmeren

Het wereldrecord simultaan programmeren is afgelopen vrijdag verbroken. Maar liefst 11.368 kinderen uit groep 7 en 8 deden mee aan de actie en programmeerden op 14 oktober tegelijkertijd, met behulp van zo’n 600 vrijwilligers uit het vakgebied. De gastdocenten begeleidden de leerlingen op verschillende basisscholen door heel Nederland. De Nederlandse kinderen waren blij en trots toen zij hoorden met hoeveel ze waren en ze het record, dat tot nu toe in Australische handen was, hadden verbroken. Het oude record stamde van 20 juli dit jaar. Er was een doel gesteld waarbij 10.000 leerlingen tegelijk zouden programmeren om het wereld record te kunnen verbreken. Men is ruimschoots over dat gestelde doel heen gegaan.

Codeuur

Codeuur organiseerde deze actie omdat die organisatie van mening is dat er meer aandacht moet komen voor programmeren in het (basis)onderwijs. Hun doel is dat programmeren een vast onderdeel wordt in het lespakket op school. Zo raken kinderen vertrouwd met programmeren en is het geen ‘moeilijk te beklimmen berg’ waar ze opeens in het hoger onderwijs mee moeten beginnen.

codeuur-tweet

Een drone programmeren

Tijdens de recordpoging konden de docenten gebruik maken van lesmateriaal verstrekt door Codeuur. Er waren verschillende leuke opdrachten voor de kinderen waaruit gekozen kon worden. Op basisschool It Twaspan gingen de kinderen bijvoorbeeld een drone op de computer programmeren die olifantenstropers tegenhield. Het programma Scratch stelde hen in staat om de drone opdrachten te geven en hem te sturen.

Programmeren heeft toch vaak een ‘moeilijk en ingewikkeld’ imago. Dat is zonde, want eigenlijk is de basis heel simpel en kan je het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wil. Als je vanaf kleins af aan spelenderwijs opgroeit met programmeren en alle mogelijkheden die de techniek biedt, dan is het ook veel makkelijker om mee te groeien in het vakgebied. Programmeren heeft de toekomst en dat moet zo snel mogelijk totaal geïntegreerd worden in onze maatschappij en in ons onderwijs, net als schrijven en rekenen. Het wereldrecord programmeren vestigt hier in ieder geval weer wat positieve aandacht op.