BLOG

Softwareontwikkeling

Nieuwe slimme software Smartfleet zorgt voor inzicht in technische treindefecten

16 september 2016

Het gaat om een dashboard dat technische storingen direct inzichtelijk maakt in de trein. Ricardo Rail heeft de slimme software genaamd SmartFleet ondertussen al succesvol bij twee spoorondernemingen getest en zal de oplossing ook op de internationale railvakbeurs in Berlijn tonen.

Met de SmartFleet software wordt data van rollend materiaal verzameld. Dit is in de regel erg veel data en wordt daarom gefilterd zodat alleen de ‘nuttige’ data direct bruikbaar is voor de onderhoudsbedrijven. Die info wordt via het dashboard aangeboden, waardoor een duidelijk overzicht over de vloot ontstaat. Dit helpt om het onderhoudsproces te optimaliseren en daarmee ook de kosten te drukken.

Werking SmartFleet

In de trein zitten sensoren die data verzamelen over de verschillende onderdelen. Die informatie wordt direct inzichtelijk op het dashboard. Het dashboard maakt onderscheid in kleuren om de urgentie van een defect aan te geven. Door bepaalde onderdelen van een trein een hogere prioriteit te geven, zoals de remmen, kan de urgentie makkelijker worden geïndiceerd. De kleur rood wordt bijvoorbeeld toegekend aan acute veiligheidsstoringen, zodat die direct kunnen worden opgepakt.

Naast het onderdeel waar een probleem mee is, kan SmartFleet ook de oorzaak van een storing aanduiden. Want die oorzaak hoeft niet altijd in de trein zelf te zitten. Er kan bijvoorbeeld ook een probleem zijn met de infrastructuur of de manier waarop de trein wordt bediend. Hiermee helpt het systeem dus ook nog met het inzichtelijk maken of alle betrokken partijen zich aan de contractvoorwaarden houden. Dit kan nuttig zijn als er (financiële) schade geleden wordt en moet worden gecheckt of die kosten verhaald kunnen worden op de veroorzaker. Je weet dan bij wie je moet zijn.