BLOG

Trends

Future Decoded: Data Driven Transformation

1 december 2016

Microsoft organiseerde op 30 november in Amsterdam het Future Decoded event. Een dagvullend programma van kennisuitwisseling omtrent de datarevolutie. De betekenis, impact en kansen van datarevolutie werden uitgebreid behandeld middels verschillende praktijk cases. Aangezien (big) data de toekomst is, vonden wij het erg interessant om hierbij aanwezig te zijn.

Overal wordt tegenwoordig data verzameld. En daar zijn we ons amper bewust van. Van de bonuskaart bij de bekende supermarkt tot de auto’s op de snelwegen en van je gedrag online tot de vingerafdrukken in je paspoort. Zodra je die data niet meer los van elkaar ziet maar je verbanden gaat leggen, kun je pas echt interessante dingen gaan doen. Als de lokale supermarkt niet alleen weet wat je koopt maar ook weet hoe je door de winkel loopt, kunnen ze daar gebruik van maken en de route wijzigen. Of nog frappanter; door middel van led-lichttechnologie die je in combinatie met een app verleidt tot meer aankopen en je door de winkel leidt (Philips).

philips-intelligent-lighting

Cases

Zowel bedrijven als onderwijsinstellingen waren vertegenwoordigd tijdens Future Decoded. Zo waren onder andere Booking.com, Philips en Tilburg University aanwezig tijdens het evenement.

Consumenten worden steeds mondiger en willen de touwtjes meer in handen. Daar speelt Booking.com handig op in door extreem veel data te verzamelen over al hun hotels. Klabooking-com-logonten kunnen zo niet alleen selecteren op soort kamer of locatie, maar ook op de aanwezigheid van een ligbad of een gratis luchthavenshuttle service. Daarnaast kunnen de hotels worden weergegeven op een plattegrond en geselecteerd op beoordeling van andere gasten. Doordat Booking.com de meeste hotels in het assortiment heeft, zo extreem veel selectieopties biedt en daarmee zijn concurrenten ver voorbij streeft, kreeg het bedrijf een leidende positie in de hotelboekingsmarkt.

Maar er was ook een mooi voorbeeld uit de muziekindustrie waarbij de traditionele muziekindustrie keihard geraakt werd door de opkomst van grote illegale downloadsites zoals Piratebay waarbij iedereen gemakkelijk gratis muziek en films kon downloaden. In plaats van te vechten tegen dergelijke gratis downloadopties, bedacht Universal Music Group Asia Pacific dat het beter was om maar de samenwerking op te zoeken. If you can’t beat them, join them. Tegenwoordig werken opties zoals Spotify en Netflix prima en betaalt men een gering bedrag voor onbeperkt muziek en/of filmplezier.

 

De muziekindustrie is tegelijkertijd ook steeds de industrie geweest die voorop stond bij het introduceren van nieuwe datadragers: de tape technologie, de CD, de online streaming diensten: het begon allemaal met muziek en later werden de datadragers ook voor andere vormen van data gebruikt. Het is dus zeker interessant om de ontwikkelingen in deze industrie in de gaten te houden om te zien welke kant we op gaan. De grote jongens in de muziek kunnen door middel van de verkopen in verschillende landen ook al in een vroeg stadium zien welke artiest waar een ster gaat worden. Allemaal door big data en daar slim mee omgaan.

Ethiek van datagebruik

Met deze ontwikkelingen komt natuurlijk ook de vraag: is dit ethisch? Waar ligt de grens? Welke data mogen verzameld worden en welke niet? En tot waar mag men data combineren en formules loslaten om zaken te voorspellen? Hoe wordt persoonlijke anonimiteit gegarandeerd?

Prof. Dr. Emile Aarts, rector magnificus aan de Tilburg University, had een buitengewoon interessant verhaal over de ethiek omtrent de nieuwe manier van omgaan met data. Hij onderstreepte ook dat data de toekomst heeft, maar dat het ook belangrijk is mensen op te leiden die weten hoe ze ethisch verantwoord met data om moeten gaan.

Interesse in een gesprek?

neem contact op met Geurt Jan van Ek