BLOG

Trends

Big data in het onderwijs

7 oktober 2016

Big data is hot en happening in het onderwijs. Wat houdt het in en wat moeten we ermee, zult u wellicht denken? In dit artikel geven we u een inleiding tot het fenomeen van big data en bespreken we de mogelijkheden en de aandachtspunten voor big data in het onderwijs.

Big data is eigenlijk simpelweg het gebruik van grote hoeveelheden gegevens. Hierbij gaat het vaak om onderzoek of onderzoeksjournalistiek. In grote hoeveelheden data schuilt vaak nieuwswaarde: patronen in die data zijn niet met het blote oog zichtbaar, maar wel d.m.v. bepaalde onderzoekstechnieken. Het verschil tussen een klassieke manier van onderzoek doen en onderzoek doen d.m.v. big data, ligt zowel in de verzamelmethode als in analyse en de resultaten.

Een goed voorbeeld van big data in het onderwijs is het ‘learning analytics’. Hiervoor worden allerlei verschillende soorten data gecombineerd met behulp van software. Het gaat dan bijvoorbeeld om administratieve data, data uit het primaire proces en externe data. Dit is slechts een compact voorbeeld van big data: in principe kunnen er nog veel meer componenten worden toegevoegd. Met big data kunnen verrassende correlaties worden ontdekt, juist door die combinatie van data en de juiste statistische toetsen in de analyse. De hypotheses komen uit het materiaal zelf. Zonder het big data principe zou hier hoogstwaarschijnlijk niet eens naar gekeken zijn.

Zo kan men met big data bijvoorbeeld ontdekken dat het aantal keer dat een student verhuist tijdens zijn opleiding correleert met de hoogte van zijn studie resultaten. Dat soort informatie is dan weer zeer nuttig voor studiebegeleiders. Er ligt letterlijk een nieuwe wereld te wachten om ontdekt te worden. Big data zelf is niet zo zeer nieuw, maar de toepassing daarvan in het onderwijs (en zeker m.b.t. learning analytics) nog wel. Toch moet men zich wel bewust zijn van het onderliggende idee van big data. Het gaat dan om twee idealen: het ideaal van de maakbaarheid en het ideaal van de meetbaarheid.

Aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt

Als men kijkt naar de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, dan zijn daar grote verschillen in per vakgebied en zijn daar zeker nog verbeterslagen te maken. We veronderstellen massaal dat wanneer een leerling/student een diploma haalt, dat hem/haar direct toegang verschaft tot een baan. ‘Als je maar je diploma hebt’, is zo’n veel gehoorde slogan. Dat is een vorm van maakbaarheidsdenken: als je het juiste diploma hebt krijg je ook wel een baan in dat vakgebied. Helaas is er lang niet altijd een 1 op 1 relatie hierin te herkennen. Hier wordt ook onderzoek naar gedaan. Er wordt bijvoorbeeld gecheckt hoeveel afgestudeerde mbo’ers/hbo’ers/wo’ers een baan vinden in hun vakgebied en op hun niveau. Maar naar het omgekeerde doen we geen onderzoek en dat is eigenlijk heel raar. Want welke beroepsbeoefenaars hebben en diploma en zo ja, welk diploma? En als je nog verder gaat graven: aan welke competenties is nou eigenlijk behoefte bij werkgevers? Wat moet iemand kennen en kunnen om van toegevoegde waarde te zijn voor een werkgever? Zeker als je kijkt naar de snelle veranderingen in de markt, is het juist belangrijk om daar op in te spelen. Als we deze kwestie alleen blijven bespreken in termen van diploma’s dan blijven we rondgaan in een vicieuze cirkel van het maakbaarheidsdenken.

Drop-outs

De vroegtijdige schoolverlaters of ‘drop-outs’ zijn nog steeds een groot probleem in Nederland, ondanks de aangescherpte eisen voor jongeren onder de 16 om ervoor te zorgen dat ze hun school afronden. Maar het politieke debat over dit onderwerp heeft eigenlijk steeds meer gezorgd voor een beleidsvraagstuk waarbij allerlei subgroepen in een hokje worden geveegd. En daarmee los je het probleem in ieder geval niet op. ‘Schoolverlater’ is tegenwoordig alleen nog een kwantitatief begrip waarbinnen geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen die hoogbegaafde leerling die zich verveelt, de mantelzorger die veel taken thuis heeft en de leerling met een verslaving, bijvoorbeeld. Die fenomenen die daaraan ten grondslag liggen zien we niet meer.

Big data inzetten

Er wordt soms ten onrechte van big data gedacht dat de data voor zichzelf spreken. Dat is niet het geval. De data is aanwezig en het is aan de onderzoeker(s) de uitdaging de data niet alleen te laten spreken, maar er dan ook nog de zinnige verbanden uit te halen.

Senet heeft besloten alle onderwijskennis die in huis is, te bundelen in een speciale onderwijsorganisatie: FirstKlas. FirstKlas levert standaard applicaties voor het onderwijs, zoals OERknal, FormuLeer en StageKompas. Op de FirstKlas website leest u meer.

 

 

 

Interesse in een gesprek?

neem contact op met Elbert de Bruin

Laat uw gegevens achter

We nemen contact met u op!



Zie onze privacyverklaring.