ICT middelen in het onderwijs krijgen van veel studenten magere voldoende

Een kwart van de studenten geeft de ICT faciliteiten binnen hun opleiding gemiddeld een magere voldoende (het cijfer 6 of lager). De kritiek gaat vooral over het inloggen, gebruiksvriendelijkheid en responsiveness op smartphones en traagheid van de applicaties. Dat kwam naar voren uit een onderzoek van De Digitale Student onder meer dan 1000 studenten van 150 onderwijsinstellingen in Nederland.

Een kwart van de studenten heeft bovendien geen goed overzicht betreffende het aanbod van applicaties binnen hun school, wat tot gevolg heeft dat ze er ook geen (optimaal) gebruik van maken. De applicaties die de studenten dan wel gebruiken zorgen vooral voor frustraties, bijvoorbeeld als de applicatie foutmeldingen geeft en de student steeds opnieuw moet inloggen tijdens het gebruik. Of bij informatie die op mobiele apparaten niet of niet goed beschikbaar is en de vele doorverwijzingen om tot de juiste informatie te komen. De studenten geven aan dat ze het vooral belangrijk vinden dat hun studentenportal snel en overzichtelijk werkt en ze niet steeds opnieuw moeten inloggen tijdens het gebruik. Daarnaast vinden de studenten het belangrijk dat de applicatie(s) altijd en overal beschikbaar is/zijn, dus juist ook op mobiel. Zeker met deze doelgroep die opgegroeid is met mobiele devices, is dat een must.

Het gebrek aan goed functionerende applicaties heeft ook gevolgen voor de studievoortgang van de studenten. Zo geeft maar liefst 37% aan wel eens een les te missen door slecht functionerende apps en zegt 47% zich erdoor minder goed te kunnen voorbereiden op de lessen dan ze zouden wensen.

ICT in het onderwijs

De appgeneratie is het vanzelfsprekend gaan vinden dat apps altijd en overal beschikbaar zijn en kan eigenlijk niet meer zonder internet. Studenten worden daarnaast steeds meer opgeleid via digitale leermiddelen waardoor de verwachtingen daarover ook omhoog gaan. Dan is het niet raar dat zij dergelijke vernuftigheid ook bij hun onderwijsinstellingen verwachten. De uitdaging voor de onderwijs instellingen om dit dan ook voor elkaar te krijgen voor hun studenten zit hem vooral in de hoge eisen die gesteld worden aan beveiliging, archivering en de beheersbaarheid van de infrastructuur. De combinatie van die strenge eisen enerzijds en de gebruiksvriendelijkheidsbehoeften van de studenten anderzijds, zorgen voor een flinke uitdaging voor de ontwikkeling van de ICT binnen het onderwijs.

Wilt u meer weten over dit onderwerp of eens sparren over de uitdagingen binnen uw instelling? Neem dan contact op met Marcel Maes en we gaan vrijblijvend met u in gesprek. 

Bekijk het volledige onderzoek van De Digitale Student.

 

Interesse in een gesprek?

neem contact op met Marcel Maes